Världens undergång

Rasmus tipsade mig om en serie i sex delar som man kan se på svtplay, den heter världens undergång och handlar om andra världskriget. Jag har hunnit se två delar och det är så hemskt!
Nu sitter jag och ser live från aftonbladet, det är de som blev fria från Auscwitz för 65 år sedan som återvänder dit idag. Jag skulle nog aldrig kunna återvända dit om jag en gång var fånge där!
Jag har faktiskt varit i Polen på konfirmationsresa och besökt Auscwitz & Birkenau (Auscwitz 2), och det är sjukt hur stort det är. Det värsta var nog att gå in i gaskammaren och se alla klösmärken i betongväggen. Det var också hemskt att se allt hår som var sparat efter att de blivit rakade, alla resväskor som var kvar, alla glasögon de tog och allt annat som finns sparat.
Det var också hemskt att se källarrummen där de byggt upp små små celler av tegelstenar där man kunde få stå och trängas flera stycken i flera dagar. Jag gick in i ett av de små utrymmena och jag fick panik av att stå där inne själv, tänk då de som fick stå ungefär 5 stycken där inne i kanske en veckas tid! Man kunde ju inte sitta eller något för att det var så trångt!
Tänk all tortyr och alla experiment de fick utstå! De pågick sjuka experiment och grymma tortyrer, speciellt i block 11.. jag förstår inte hur man kan utsätta andra för det?
Auscwitz är ett hemskt ställe med en väldigt mörk historia!

Nej usch och fy, vi lever i bra tider!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0